Vom 18.-22. Juli war die Akademie für Darstellende Kunst in Ludwigsburg ein kleines Zentrum für Europäisches Theater: Über 60 Künstler*innen aus 10 verschiedenen Nationen zeigten ihre Produktionen, feierten und sprachen miteinander. Auch wir waren vier Tage lang dabei, haben uns unter die Festivalgemeinde gemischt, Gespräche initiiert und Preise verliehen.
Unser Basislager erstreckte sich über das ganze Festivalgelände zwischen ADK-Foyer und Innenhof. Das Publikum konnte in den Gängen Eindrücke und Fragen zu den Inszenierungen teilen oder auf den Toiletten Regeln für ein gutes Gespräch oder ein internationales Festival aufstellen. Auch als Übersetzer*in für die verschiedenen Sprachen des Programms konnte sich mittels farbig markierten Wäscheklammern registriert werden.
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An den Nachmittagen und Abenden luden wir zu formatierten Themengesprächen: Mit Picknickdecken und Obstkörben sprachzierten wir in den nahegelegenen Park, um uns über das Festivalthema „Widersprüchliche Identitäten“ auszutauschen. Am Long Table wurde mit Künstler*innen und Besucher*innen über Formen und Strategien der Inszenierung von Gender diskutiert. Und bis in die Nächte versammelten wir uns um den LED-erleuchteten Thinking Pool, um den jeweiligen Festivaltag gemeinsam Revue passieren zu lassen.
Den Abschluss bildeten die erste von uns auf Englisch gehaltene Preisverleihung und eine Nacht voller langer, gelöster Gespräche über Theater, Europa, Arbeit und Politik und die Zusammenhänge, die wir fanden.
Ein herzlicher und goldener Dank geht an das Furore-Team und alle Beteiligten!
Preisverleihung
Best solo action – Viktor Rabl with „Heimat von oben“
Best laughing – Frank the technician during the concert of Шапка
Most shiny teeth shine – The Noodle Truck lady
Best stage hog enablement – Alice Bogaerts, the director of “BURT”
Best prize category – Best moment, in which a confetti shooter should have been shot, but wasn’t
Tired inside, back awake – “The power of unknown chaos”
Best rock band – Шапка, for performing punk in the non-punk environment of the ADK foyer
Best moment, in which a confetti shooter should have been shot, but wasn’t – “InBetween”, for the moment in which the heart beats for the last time
Best non-happening – The festival team for forgetting the date with the team of “Schöner Wird’s Nicht”
Courage to ugliness – “KRUM. The creation of the world” for the ugly characters they brought on stage
Best person with red shoes – Johann Diel from the festival team
Best use of paper pieces – Lukas Schädler and helpers for inventing titles of upcoming festival editions
Best yoga posture – Шапка for the “Kakerlake” as a part of their warm-up
Best organisation – The bar team for the unexpected Friday night outdoor party
Best moment of love – Marielle Layher in “Hasen-Blues. Stopp” for the … confession of love
Best music – Wojciech Kondzielnik in “Awakening”
Best body tension – Fyodor Dostoyevsky and Sabina Machačová in “A Gentle Spirit”
Piece which I needed a cigarette after – “Awakening”
Most pleasant absence of directing – The GDG for restraining as faciliators during the long table gender talk
Best black-out – “InBetween” for the black-out during which the technician was seen and looked like a ghost
Best grandma – Leon Singer for taking care of the team of “The Words of Others” (with joker)
Best gesture of embarrassment – Wojciech Kondzielnik in “Awakening” for trying not to attract attention after accidentally hitting his guitar during the quiet moments after a naked and ecstatic group dance
Best could-have-been – The presence of visitors from Ludwigsburg at this festival
Best animal sound – Anna Russell-Martin for her sheep sound during the ceremony
Most likeable technician – Friedemann Klappert for being the most friendly Technical Manager around
Best Moment of Love – Marielle Layher in „Hasen_Blues.Stopp“ for her unpretentious confession of love